کاهش 130 سانتی تراز آب دریای خزر طی 25 سال

به گزارش بلاگ پو، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید که تراز آبی دریای خزر 130 سانتی متر طی 25 سال گذشته کاهش پیدا نموده است.

کاهش 130 سانتی تراز آب دریای خزر طی 25 سال

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به این که طی اوایل دهه 80 شمسی پنج کشور حاشیه دریای خزر تصمیم گرفتند که برای حفظ محیط زیست دریا به توافق برسند، اظهار کرد: در نهایت پنج کشور حاشیه دریای خزر به توافقی رسیدند که به کنوانسیون تهران معروف و هدف اصلی آن حفظ محیط زیست دریا اعلام شد. این توافق نامه 21 مرداد سال 1382 لازم الاجرا و پس از آن این روز به نام روز دریای خزر نامگذاری شد.

وی با بیان این که موضوع مدیریت پسماند در استان های شمالی کشور از جمله موضوعاتی است که محیط زیست ما را رنج می دهد و بر دریای خزر نیز بسیار تاثیرگذار است، گفت: بخشی از زباله ها به صورت مستقیم وارد دریا می گردد و بعضی دیگر از آن ها به وسیله رودخانه ها یا حاشیه سواحل به دریا راه می یابند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علاوه بر زباله ها، شیرابه پسماندها نیز به وسیله رودخانه ها و یا بارندگی وارد دریا می گردد و از آنجایی که شدت آلودگی شیرابه بسیار بالا است مشکلاتی را برای محیط دریا به وجود می آورد.

لاهیجان زاده با اشاره به این که ورود فاضلاب های شهری و روستایی به دریا نیز یکی دیگر از معضلات دریای خزر است، توضیح داد: تعدادی از شهرهای استان های شمالی یا تصفیه خانه فاضلاب ندارند و یا تصفیه خانه آن ها تکمیل نشده است. در بعضی دیگر از نقاط نیز مشاهده می گردد که تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد اما شبکه فاضلاب تکمیل نشده است و فاضلاب های انسانی به دریا راه پیدا می نماید.

وی در ادامه با بیان این که پلاستیک ها و میکروپلاستیک ها یکی از معضلاتی هستند که می توانند طی 10 سال آینده تهدیدی برای بشر باشند، توضیح داد: پلاستیک ها بر اثر فرسایش تبدیل به ذرات بسیار کوچک میکروپلاستیک می شوند و 70 درصد این میکروپلاستیک ها به صورت مستقیم به دریاها راه پیدا می نمایند و از این رو می توانند وارد چرخه غذایی آبزیان و انسان شوند و خسارت هایی را به سلامت انسان و تنوع زیستی دریاها وارد نمایند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که مدیریت پسماندها در کشور موضوعی جدی است و دولت و مجلس باید برای آن فکری بنمایند، گفت: در کل کشور مدیریت پسماندها قابل قبول نیست اما این شرایط در شمال کشور در مرز بحران است بنابراین احتیاج داریم که وزارت کشور و مجلس به این موضوع ورود نمایند و بودجه های لازم را اختصاص دهند.

لاهیجان زاده در انتها ضمن اشاره به کاهش تراز آبی دریای خزر توضیح داد: طی 25 سال گذشته تراز آبی دریای خزر 130 سانتی متر کاهش پیدا نموده است. این که این فرایند کاهشی در آینده متوقف می گردد یا خیر، موضوعی است که اختلاف نظرهایی در خصوص آن وجود دارد اما به هرحال با توجه به تغییرات اقلیم و افزایش مصرف آب از رودخانه ولگا - منبع اصلی تامین آب دریای خزر - عده زیادی معتقدند که کاهش تراز آبی دریای خزر جبران نمی گردد و ما در آینده شاهد عقب نشینی دریا خواهیم بود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 31730

به "کاهش 130 سانتی تراز آب دریای خزر طی 25 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 130 سانتی تراز آب دریای خزر طی 25 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید